Jak promować sklep internetowy? 8 zasad, których powinieneś przestrzegać

7 minut (prognozowany czas czytania)

Sklepy internetowe stały się standardem nie tylko na zachodzie, ale i w kraju nad Wisłą. Dziś, przy pomocy sieci, możemy kupić praktycznie wszystko, od zakupów spożywczych i ubrań począwszy, na samochodach i sprzęcie budowlanym kończąc. Jak zatem możesz wyróżnić swój sklep na tle dziesiątek innych? Jak sprawić, aby konsument zdecydował się na współpracę z Tobą? Oto kilka prostych rad, które pomogą Ci zwiększyć zasięg sklepu internetowego.

Dzisiaj chcę podzielić się z Tobą fragmentem webinaru, który prowadziłem 19 grudnia. Webinar był dedykowany osobom, które chcą rozpocząć i rozwinąć swoją działalność powiązaną ze sklepem internetowym. Podczas webinaru omawiałem wiele czynności, które możesz podjąć, aby Twój sklep zaczynał się poprawnie rozwijać.

1 zasada: Organizuj kampanie reklamowe

Może wyda Ci się to oczywiste, ale widziałem już wiele nietrafionych kampanii reklamowych.

Dobrym sposobem jest organizowanie ich w trakcie wydarzeń taypu: Święta Bożego Narodzenia czy Walentynki. Sprawdzi się to tym lepiej, im bardziej dane święto będzie pasować tematycznie do asortymentu Twojego sklepu. Świetnymi instrumentami do prowadzenia akcji są Facebook oraz Google, lecz przestrzegam Cię przed zautomatyzowanymi kampaniami, szczególnie za pomocą tego pierwszego narzędzia.

Korzystaj jedynie z odpowiednich instrumentów, takich jak Facebook Ad Manager, które pozwolą dostosować reklamy do Twoich założeń marketingowych oraz grupy docelowej.

2 zasada: Poświęcaj konkretną ilość czasu na rozwój i zdobywanie nowych kompetencji

Stawianie na samorozwój jest ważną cechą u każdego, kto chciałby prowadzić biznes z sukcesem. Nie inaczej jest w kwestii prowadzenia sklepu internetowego. Nauka obsługi nowych programów, przydatnych w prowadzeniu sklepu, czy pozyskiwanie nowej wiedzy z zakresu marketingu już się z tym łączy. Jednak najtrudniejsza jest w tym wszystkim jedna rzecz – systematyczność. 

Po przeczytaniu tego artykułu zachęcam Cię do poświęcenia jednej godziny dziennie na te aktywności, a zapewniam, że w przyszłości zobaczysz różnicę w dochodach swojego sklepu. 

3 zasada: Kontrola jakości zamówień i towarów

Zadowolenie konsumenta w kontekście sklepów internetowych nie polega jedynie na jakości towaru czy wysokości ceny. Równie ważna jest sprawna wysyłka oraz szybki czas realizacji dostawy. Dlatego ważnym jest, byś kontrolował dostępność towaru tak, aby klient nie kupił czegoś, czego nie masz „na stanie”. Wysyłaj przesyłki w terminie odpowiednio je zabezpieczając, a także stawiaj na sprawdzone i pewne firmy kurierskie.

Pomyśl również nad ewaluacją wśród klientów, dorzucając do przesyłki gotowy formularz, bądź link do niego na stronie Twojego sklepu. Każda informacja zwrotna jest ważna, a ich implementacja będzie świetnym sposobem na udoskonalanie doświadczenia, jakim są zakupy w Twoim sklepie.

4 zasada: Pokazuj „ludzką” twarz 

Pokazywanie siebie jako twarzy marki ma kilka znaczących zalet, szczególnie w kontekście dopiero rozwijanych marek. Po pierwsze: ociepla wizerunek firmy, pokazując klientowi, że po drugiej stronie światłowodu nie siedzi bezosobowy twór, a realna osoba z krwi i kości. Po drugie: buduje to zaufanie wśród klientów nowych i powracających.

Z doświadczenia wiem, że jest ono jedną z najważniejszych cech, która ma wpływ na preferencje konsumentów. Możesz również pokazać swoje otoczenie biurowe oraz (jeśli się na to zgodzą) pracowników Twojej firmy. Warto ten zabieg stosować raz na jakiś czas w mediach społecznościowych czy newsletterze, zamiast podsyłania klientom kolejnej oferty handlowej.

Jednak nie przesadzaj; stawiaj na prostotę, schludność oraz profesjonalizm, a wtedy klient to doceni.

5 zasada: Przygotuj bezpłatne wartości

Konsumenci z natury lubią otrzymywać rzeczy, za które nie muszą płacić w sposób tradycyjny. Świetnym sposobem na monetyzację tego zjawiska są tak zwane lejki sprzedażowe.

W dużym skrócie chodzi o to, by przygotować dla klienta jakąś darmową wartość, na przykład e-book. Przesyłany jest on na adres e-mail klienta (po wcześniejszym jego podaniu oraz zgodzie na przesyłanie tą drogą ofert handlowych). Po otrzymaniu wiadomości, na stronie sklepu pojawia się informacja o jednorazowej, wygasającej po zamknięciu karty ofercie specjalnej.

Dzięki temu zabiegowi potencjalny klient może zatrzymać się na trzech etapach lejka sprzedażowego; pobrać tylko  e-book’a i w przyszłości będzie mógł skorzystać z Twoich ofert dostarczanych mu pocztą elektroniczną; może zainteresować się specjalną ofertą, ale z niej nie skorzystać, lecz z szansą na powrót do Twojego sklepu; bądź skorzysta z niej, co po pomyślnej realizacji sprawi, że klient wróci do Ciebie ponownie.

6 zasada: Buduj bazę mailingową

Poczta elektroniczna jest świetnym sposobem na kontakt z potencjalnym oraz powracającym klientem. Jej budowa jest wręcz niezbędna przy prowadzeniu biznesu drogą internetową. Przybliżę Ci dwie usługi, które pomogą Ci w tym zadaniu.

www.getresponse.pl – Świetna, wręcz gigantyczna usługa do e-mail marketingu, pozwalająca na tworzenie autoresponderów, formularzy czy webinarów oraz zawierająca w sobie rozbudowany moduł analityczny i liczne szablony wiadomości. A to tylko kilka z niezliczonych i przydatnych funkcji oferowanych przez GetResponse. Usługa dostępna z trzydziestodniowym okresem próbnym.

www.freshmail.pl – FreshMail to usługa skromniejsza w opcje niż GetRespons, lecz stawiająca na estetykę wykonania. Szablony newsletter’ów oraz ich intuicyjny i jednocześnie rozbudowany kreator, są jednymi z najlepszych na rynku. Liczba stylów i elementów graficznych kreatora pozwoli dostosować wygląd wiadomości do profilu Twojej działalności. O targetowaniu wiadomości, kampaniach SMS’owych i czytelnych analizach kreowanych w czasie rzeczywistym wspomnę z przyzwoitości. Usługa dostępna z okresem próbnym.

7 zasada: Zwiększaj konwersję Twoich działań

Konwersja jest to oczekiwane działanie klienta w odpowiedzi na skierowaną do niego ofertę lub kampanię marketingową. Jak więc możesz ją zwiększyć? Powstało w tym celu kilka zgrabnych rozwiązań, które możesz zaimplementować w swojej działalności. Oto przykładowe trzy narzędzia.

www.livechatinc.com – LiveChat to aplikacja będąca idealną alternatywą dla standardowego formularza kontaktowego Twojej strony. Narzędzie to pozwala na wdrożenie czatu w Twoim sklepie, potrafiącego odczytywać wiadomości oraz powiadomienia z wielu aplikacji, takich jak: Messenger, WhatsApp, DropBox czy Google AdWords. Usługa dostępna z trzydziestodniowym okresem próbnym.

www.smartsupp.com/pl/ – Bliźniacza aplikacja dla LiveChat. SmartsUpp jest bardzo zaawansowanym programem do czatowania, obsługującym wiele wiodących systemów budowy sklepu internetowego. Pozwala Ci na tworzenie automatycznych wiadomości oraz integruje się z Google Analytics. Pakiet podstawowy aplikacji jest darmowy.        

www.callpage.pl – Obowiązkowa aplikacja dla właściciela sklepu internetowego. Po zaimplementowaniu, CallPage monitoruje działania użytkowników w Twoim sklepie i w odpowiednim momencie proponuje klientowi podanie numeru telefonu. Po jego wpisaniu system automatycznie łączy konsumenta z Tobą lub Twoim pracownikiem, pomagając w ten sposób sfinalizować transakcję. Proste, a zarazem efektywne. Usługa dostępna z siedmiodniowym okresem próbnym. 

www.activecampaign.com Active Campaign jest potężnym narzędziem służącym do automatyzacji pewnych działań w sprzedaży. Jest ono bardzo konfigurowalne, co pozwala na dostosowanie opcji do Twojego sklepu. Stworzenie algorytmu, który po trzech dniach od zakupu wysyła do klienta wiadomość z prośbą o ewaluację zajmuje kilka chwil. 

Algorytm Active Campaign może również obsługiwać proste wiadomości na czacie, obsługiwać wiadomości SMS oraz przypominać klientom o niedokończonych zakupach. A to tylko niewielka część możliwości tej aplikacji. Usługa dostępna z czternastodniowym okresem próbnym. 

8. Automatyzuj procesy marketingowe

Stara maksyma „reklama dźwignią handlu” nawet w XXI w. nie traci na znaczeniu. W kontekście Twojego sklepu oznacza to nic innego, jak kampanie marketingowe w Internecie. Jednak, abyś nie wyrzucał pieniędzy w błoto, należy używać odpowiednich rozwiązań. W kontekście Facebooka świetną opcją jest Facebook Ad Manager.

Ta złożona aplikacja na pierwszy rzut oka odstrasza ilością opcji i skomplikowaniem, lecz nie brak w sieci artykułów i poradników, które wytłumaczą wszystkie niuanse obsługi tego narzędzia. Pozwala ono na dopasowanie założeń Twojej kampanii; zwiększenie zasięgu strony, liczby polubień czy kliknięć. Dodatkowo pozwala na dobranie stylu reklamy oraz tworzenie całych kampanii. Inaczej sprawa ma się z Google.

Ich aplikacja do tworzenia reklam, Google AdWords, jest prosta i przejrzysta, pozwalając na wyższe pozycjonowanie reklamowanych stron czy filmów w wyszukiwarce Google, aplikacjach na telefonach z Androidem czy YouTube.


Kamil Marczyński

Właściciel agencji interaktywnej Convertio, oficjalny partner SalesManago, grafik. Specjalizuje się w tworzeniu stron i sklepów internetowych, które są szczególnie zoptymalizowane pod kątem sprzedażowym. Współpraca z wieloma trenerami sprzedaży i biznesu pozwoliła Kamilowi zdobyć zaplecze wiedzy marketingowej. Aktywnie dzieli się wiedzą na swoim blogu.

Masz pytanie? Chcesz napisać komentarz?

Skorzystaj z poniższej opcji :)

avatar