Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie opartym na WooCommerce?

10 minut (prognozowany czas czytania)

WooCommerce jest według mnie jednym z najlepszych rozwiązań na rynku polskim. Jest to dodatek do WordPressa aktywujący funkcjonalny sklep internetowy. Poza wbudowanymi funkcjami sprzedażowymi, możesz odnaleźć wiele dodatków, które pomogą Ci w prowadzeniu ebiznesu.

W tym artykule chcę pokazać Ci, jak możesz prowadzić sklep internetowy wprowadzając marketingowe funkcjonalności. Pokażę Ci proste metody na zwiększenie sprzedaży oraz bezpłatne wtyczki, na podstawie których ułatwisz użytkownikom dokonywanie zakupów.

Jest to kolejny artykułów poruszający zagadnienie sklepów internetowych. W poprzednich artykułach pisałem o upsellingu oraz modułach, które powinieneś zainstalować w swoim WooCommerce. Zachęcam Cię do śledzenia tej serii wpisów, ponieważ za niedługo będę nagrywał serię materiałów wideo. Mam nadzieję, że będzie to też wygodna forma przyswajania wiedzy przez Ciebie.

Oto linki do wspomnianych artykułów:

 

Czym jest WooCommerce?

Kilka istotnych informacji dla początkujących

WooCommerce jest to wtyczka do najpopularniejszego na świecie systemu zarządzania treścią WordPress. Autorem tej wtyczki jest zespół WooThemes.com, który dystrybuuje również motywy i inne wtyczki. Moim zdaniem WooThemes jest jednym z liderów na rynku w zakresie tworzenia wtyczek do WordPressa. Obserwuję ich przez wiele lat i widzę, że stale się rozwijają poszerzając swój asortyment.

Na oficjalnej stronie WooCommerce możesz przejrzeć około 300 dodatków premium. Musisz wziąć pod uwagę to, że nie są to wtyczki tworzone stricte dla polskich przedsiębiorców, ale wiele z nich można wdrożyć niezależnie od lokalizacji, w jakiej sprzedajesz. Z drugiej jednak strony, zakupienie modułów bezpośrednio od autora głównej wtyczki jest o wiele bardziej wiarygodne i bezpieczne niż pobieranie z nieznanych źródeł.

Klikając w ten link przejdziesz do oficjalnej strony WooCommerce.

Choć WooThemes jest jednym z liderów na rynku, to posiada bardzo małą ilość motywów. Nie wiem, czy nie oddziałuje na to ich model biznesowy, ale jedno jest pewne: jeśli chcesz mieć prosty i intuicyjny sklep, to możesz skorzystać z ich rozwiązań.

Klikając w ten link przejdziesz do podstrony z szablonami.

Uwielbiam Woo również dlatego, że przygotowali specyfikację dla programistów pokazującą, w jaki sposób integrować swój autorski szablon do standardów wtyczki WooCommerce. Często korzystam z ich artykułów, w których dzielą się kodem PHP, na podstawie którego można podłączyć motyw z wtyczką. Bardzo skraca to mój czas pracy.

Wtyczki, które polecam z oficjalnego AppStore

Ciekawe jest to, że z wszystkich bezpłatnych wtyczek można wybrać kilka, które mogą mieć praktyczne zastosowanie zwłaszcza u polskich przedsiębiorców. Zastanów się czy te wtyczki, które opisuję poniżej, mają dla Ciebie sens.

Kupując wtyczki z WooThemes otrzymujesz dostęp do supportu mailowego. Korzystałem wielokrotnie z biura obsługi klienta. Odpisują regularnie i udzielają wartościowych porad. Mam poczucie, że gdy kupuję wtyczki z WooThemes to w razie bolących problemów mogę do nich napisać. Za to mają u mnie duży plus.

Od czego zacząć prace nad zwiększaniem sprzedaży?

Czyli kilka porad o tym, w jaki sposób zabrać się do rozwijania swojego sklepu.

Niezależnie od tego, czy Twój sklep jest oparty na PrestaShop, Magento, Shoplo, Shopify, czy WooCommerce, panują tutaj te same zasady gry. Te zasady powinny być regularnie stosowane, aby zdobywać coraz więcej punktów. Jeśli przestaniesz w nią grać, to Twój sklep może znajdować się cały czas w tym samym punkcie.

O czym mówię?

Praca nad marketingiem przy wykorzystaniu sklepu online można podzielić na dwie kategorie. Możesz gasić obecne pożary oraz pozyskiwać nowe kontakty i docierać do nich z ofertą. Możesz realizować jedno i drugie. Ważniejsze jest to, abyś miał świadomość, w jakim stanie jest Twój sklep i mógł go rozwijać w oparciu o twarde fakty i dane.

W związku z tym zaprzyjaźnij się między innymi ze statystykami w WooCommerce, na podstawie których zobaczysz, czy sprzedaż wzrasta czy maleje.

Oto moja pierwsza zasada:

Zwiększysz sprzedaż w sklepie internetowym, jeśli odkryjesz, co do tej pory nie działało u Ciebie i to naprawisz.

Podobnie działają lekarze. W sumie często przytaczam lekarzy w moich artykułach, ale nie wiem kompletnie dlaczego 🙂 Lekarze wyznaczają metodę leczenia w oparciu o chorobę, która jest już wykryta. Ten sam schemat można przenieść do naszej sytuacji. Możesz rozwiązać swoje problemy w sklepie, dopiero wtedy, gdy dokopiesz się do źródła.

Jak odkryć, jakie są trudności w Twoim sklepie internetowym?

Do tego służą oprogramowania, które badają, w jaki sposób użytkownicy przeglądają Twoją witrynę. Najczęściej te aplikacje korzystają z mechanizmu o nazwie „HeatMaps”.

HeatMaps lub ClickMapsy to inaczej rentgen podłączony do Twojej strony. One nagrywają kursor użytkowników i mierzą, w jakim miejscu użytkownicy klikają. Jest to narzędzie, które nie jest stosowane na co dzień w sklepach. Zdaję sobie sprawę, że administratorzy sklepów nie znają tej technologii lub cena blokuje ich do regularnego korzystania. Narzędzia do HeatMaps są jednak dobrym sposobem na dokonanie świetnej analizy.

HotJar.com – to oprogramowanie, które dokona analizy ruchów użytkowników. Dzięki tej analizie zobaczysz miejsca, które są najbardziej atrakcyjne dla użytkowników, oraz te, które zupełnie ich nie interesują.

Czasami możesz mieć nadzieję, że użytkownicy będą klikać w jeden konkretny przycisk. Tymczasem użytkownicy mogą nie zwracać na niego uwagi. Po to właśnie są ClickMapsy. Dzięki nim możesz wysnuć konkretne wnioski, co należy zmienić.

HotJar dla Woocommerce

Ten wątek dedykuję tylko sklepom opartym o system WooCommerce. Chcę zachęcić Cię do skorzystania z nowych rozwiązań i zebrania nowych doświadczeń. Wiem, że ten artykuł może Ci wiele spraw ułożyć w głowie. Myślę, że osobiste doświadczenie jest dużo bardziej wartościowe. Skorzystaj więc z ClickMaps na własnej stronie.

Oto link do wtyczki WordPress: Kliknij w ten link
Oto link do dokumentacji: Kliknij w ten link

Skorzystaj z oprogramowania HotJar w wersji próbnej klikając w ten link.

Oto moja druga porada:

Skup się na pozyskaniu nowych użytkowników. Jeśli będziesz pozyskiwał nowy ruch, to wówczas stworzysz nowe „okazje zakupowe”. Nie możesz oczekiwać wzrostu sprzedaży bez dobrej jakości ruchu na Twojej witrynie.

Pomyśl teraz prze chwilę. Czy Twój sklep będzie rozwijał się, gdy będziesz miał cały czas taką samą ilość użytkowników?

Nie. Twój sklep nie będzie się rozwijał.

Prowadzenie sklepu musi dzielić się na trzy perspektywy:

  • obsługa obecnych zamówień
  • organizacja wewnątrz firmy
  • marketing i pozyskiwanie nowych klientów

Wszystkie te trzy aspekty są ze sobą powiązane. Jak będzie funkcjonowała u Ciebie obsługa klienta, gdy tych klientów będzie wciąż za mało? Jak będzie funkcjonowała firma pod kątem organizacji wysyłki produktów, jeśli nie ma klientów?

Powiem jeszcze raz. Sklep internetowy nie będzie się rozwijał, jeśli nie potraktujesz profesjonalnie marketingu.

Musisz być tego świadomy. Ciągle potrzebujesz generować nowych użytkowników. Użytkownicy, którzy Cię odwiedzają, są w różnych stanach decyzyjnych. Niektórzy będą gotowi coś zakupić i skorzystać z oferty. Niektórzy nie będą gotowi.

Koncentrując się na generowaniu nowych użytkowników, stwarzasz nowe możliwości na dokonanie transakcji.

Prowadzenie marketingu swojego sklepu oznacza też, że konieczne jest wygospodarowanie min. kilkuset złotych miesięcznie do ulepszenia serwisu pod kątem informatyczno-graficznym oraz reklamowym. Pamiętaj, że reklama w social media też kosztuje, dlatego Facebook promuje tylko treści, które są zasilone przez płatną reklamę.

Wtyczki Marketingowe, które polecam:

Upselling w WooCommerce

Jest to wtyczka, dzięki której:

  • skonfigurujesz okienka pop-up, które będą pojawiać się w koszyku, podstronie produktu czy w zamówieniu
  • stworzysz paczkę produktów jednocześnie ustalając dla nich atrakcyjną cenę promocyjną
  • ustawisz upselling i crossseling

Myślę, że warto byłoby przetestować tę wtyczkę u siebie. Stwórz zatem plan na promocję, rozpisz całą politykę cenową na tę akcję i na koniec zainstaluj sobie ten moduł.

Pamiętaj, że sklep, który funkcjonuje bez wdrożonego upsellingu, ogranicza swoją sprzedaż. Moduł upsellingowy stwarza możliwości na zakupy już podczas dokonywania zakupów.

Zobacz więcej

Bezpośrednie przekierowanie klienta do zamówienia

Dzięki tej wtyczce skrócisz drogę klienta od momentu kliknięcia przycisku „Dodaj do koszyka”, aż do momentu zapłaty za zamówienie. Pamiętaj o tym, że im krótsza droga, tym lepiej.

Przypominam sobie teraz czas, kiedy czytałem książkę „Jednym kliknięciem. Historia Jeffa Bezosa i rosnącej potęgi Amazon”. Samo hasło „jednym kliknięciem” powinno dać Ci wiele do myślenia. Nie możemy dać użytkownikowi okazji do rozmyślenia się podczas wypełniania danych w formularzu zamówienia, ani w żadnym  innym miejscu.

Wtyczka, do której Cię zachęcam, jest bardzo prosta do wdrożenia. Wystarczy, że przejdziesz do ustawień wtyczki i podasz link, na który ma zostać przekierowany użytkownik po kliknięciu w przycisk „Dodaj do koszyka”.

Zobacz więcej

Wyłączenie zbędnych pól w formularzu

Często jest tak, że formularz zamówienia jest dłuuugi i nuuudny. Im trudniejszy formularz, tym większe ryzyko, że użytkownik zrezygnuje z zakupu. Często jest też tak, że istnieją pola w tym formularzu, które w rzeczywistości mogłyby zniknąć. Dobrym przykładem są produkty wirtualne. Nie potrzebujesz pobierać kodu pocztowego, adresu zamieszkania czy województwa. Natomiast ukrycie tych pól znacznie skróci wypełnianie formularza i tym samym przyspieszy moment zapłaty.

Zobacz więcej

Czas na działanie

Jak widzisz WooCommerce posiada naprawdę dużo możliwości. Na WooCommerce oprzesz sklep dla małych i średnich firm.  Od lat pracuję z WordPresssem i nigdy nie narzekałem na swoj wybór wyspecjalizowania się w tej dziedzinie.

W tym artykule pokazałem Ci kilka metod na zwiększenie sprzedaży. Przestudiuj na nowo te materiały, aby wiedza się Tobie utrwaliła.

Będę nagrywał nowe materiały i publikował kolejne artykuły z zakresu sprzedaży w sklepach internetowych. Pamiętaj, żeby wrócić do tego artykułu.

Jeśli masz jakiekolwiek pytanie z zakresu sprzedaży online, to napisz komentarz.


Kamil Marczyński

Właściciel agencji interaktywnej Convertio, oficjalny partner SalesManago, grafik. Specjalizuje się w tworzeniu stron i sklepów internetowych, które są szczególnie zoptymalizowane pod kątem sprzedażowym. Współpraca z wieloma trenerami sprzedaży i biznesu pozwoliła Kamilowi zdobyć zaplecze wiedzy marketingowej. Aktywnie dzieli się wiedzą na swoim blogu.

Masz pytanie? Chcesz napisać komentarz?

Skorzystaj z poniższej opcji :)

avatar
O mnie
Kamil Marczyński

Pomagam przedsiębiorcom skuteczniej sprzedawać w internecie. Chciałbym, abyś na moim blogu znalazł swoje miejsce. Na blogu dzielę się wiedzą dedykowaną każdemu przedsiębiorcy, któremu zależy na promocji swojej marki w sieci...

więcej o mnie