Kolory w reklamie. Jakie znaczenie odgrywają kolory w biznesie?

9 minut (prognozowany czas czytania)

To jakie treści publikujesz na swojej stronie jest bardzo ważne. Warto zwrócić uwagę na treści, które nie składają się ze słów. Czy świadomie posługujesz się zdjęciami i kolorami w swoim biznesie, marketingu i stronie internetowej? Czy wiesz, że kolory w reklamie mają duży wpływ na skuteczność?

W tym artykule chcę szczegółowo opisać jak świadomie stosować kolory w reklamie. Będę opowiadał też o swoich doświadczeniach, na bazie zrealizowanych projektów. Po przeczytaniu tego artykułu powinieneś mieć większą świadomość jak kolory oddziaływują na Twojego czytelnika. Być może będą to dla Ciebie tylko ciekawostki. Mogą to być też dla Ciebie wskazówki, które będziesz stosować przez wiele lat.

Chcę też podzielić się z Tobą podstawami. Opiszę znaczenie kolorów i podam ich krótką charakterystykę. Psychologia kolorów jest większą dziedziną niż mogłoby się wydawać na samym początku. Mam nadzieję, że zainteresuję Ciebie tym zagadnieniem. Być może szukasz znaczenia kolorów i chcesz upewnić się czy konkretna barwa może być używana w Twojej branży. Właśnie dlatego odnajdziesz tutaj gotowe rozwiązania.

Dlaczego kolory w reklamie są tak ważne?

Odpowiem w jednym zdaniu. One wywołują emocje. Po prostu. Pewnie zgodzisz się ze mną, że sprzedaż jest oparta na emocjach. Przez kolory, podteksty wynikające z barw i zdjęć wpływasz na użytkownika. Zawsze oddziaływujesz czy tego chcesz czy nie. Jeśli robisz to świadomie to uzyskujesz inne efekty.

Kolory wzmacniają przekaz. Jeśli zapiszesz na zwykłej, białej kartce nagłówek mówiący o promocji to nie będzie on tak przemawiał jak ten sam tekst dopracowany graficznie. Fakt, możesz przesadzić i wstawić tak dużo barwnej grafiki, że odwróci uwagę od nagłówka. Warto mieć rozsądek i zmysł, aby zadecydować w jakiej sytuacji możesz użyć zdjęć, a w jakiej sytuacji jesteś zdany tylko na zabawę z tekstem.

Zróbmy eksperyment!

Na okazję tego artykułu przygotowałem kilka reklam. Nieważne jest to gdzie one będą emitowane. Na potrzeby tej publikacji przyjmijmy, że będą one zamieszczone w formie bilboardu w centrum miasta Warszawy. Z racji tego, że jest to bilboard warto reklamować produkt, który będzie interesujący dla ogółu, prawda?

Postanowiłem przygotować reklamy promujące lustrzankę. Takie produkty docierają do młodzieży, starszych, jak i do profesjonalistów zajmujących się fotografią.

Podczas tego krótkiego eksperymentu chcę pokazać jak duży wpływ mają emocję na proces podejmowania decyzji użytkowników.

#1 przykład – kolory i bohater(ka) reklamy

Co możesz powiedzieć o tej grafice?

Gdybyśmy teraz ze sobą rozmawiali to mógłbyś powiedzieć, że jest to przekaz do kobiet lub do mężczyzn.

Do kobiet – dlatego, że bohaterka posiada zainteresowania fotografią. Jest ubrana neutralnie. Można wnioskować, że kobieta ma od 20 do 30 lat. W tym przypadku takie właśnie potencjalne klientki najbardziej zwrócą uwagę. Jeśli mają pasję wykonywania zdjęć i identyfikują się z postacią to zapamiętają również produkt.

Do mężczyzn – dlatego, że kobieta jest atrakcyjna. Reklama jest żywa, kolorowa. Reklama może prowokować i wzbudzać zainteresowanie bohaterką, jak i przyciągać wzrok do tekstu i promowanego rabatu.

Przyciągamy uwagę do reklamy pokazując atrakcyjną kobietę z produktem, co w gruncie rzeczy wzbudza chęć posiadania aparatu. Nad aparatem znajduje się tekst pokazujący obniżkę i ograniczenie czasowe.

Jakie emocja wzbudziła w Tobie ta reklama?

Z pewnością pozytywne. Kluczem w tej reklamie jest postać i kolory. Tekst jest ułożony w miejscu, który nie odciąga uwagi od siebie. Co więcej, kobieta zwraca na siebie uwagę co przyczynia się do tego skierowania wzroku na obniżkę. Racja, brakuje tutaj logo konkretnej marki, ale chcę celowo nie umieszczałem tu żadnej marki.

Czy ta reklama jest pobudzająca? Czy pobudza Cię do życia i podjęcia jakieś decyzji? Czy ta reklama narzuca pewne skojarzenia? Te odpowiedzi zostawiam już Tobie.

#2 przykład – wersja dla fanów, podróżników

Co możesz powiedzieć o tej grafice?

Hm… Pewnie słowami kluczowymi mogłyby być: spokój, podróże, odpoczynek, itd. Czy kolor zielony i niebieski utożsamiają się z grupą docelową? Kto najchętniej odpowie na tą reklamę?

Widzisz, gdy w tej reklamie dodasz żywsze kolory to wówczas odwrócisz uwagę od lustrzanki. Jeśli chcesz przyciągnąć wzrok do ceny to możesz zwiększyć kontrast i dodać białe tło i na nim umieścić tekst. To znacznie bardziej przykuje uwagę.

Jakie emocja wzbudziła w Tobie ta reklama?

Główne kolory to zieleń, czarny i niebieski. Kolory wprawiają w monotonię, dystans, rozmyślanie. Czy mają też wpływ na proces podejmowania decyzji? Jasne, że tak. Zieleń budzi większe zaufanie, niż róż. Niebieski wywołuje też powagę, dystans i rozwagę. Czerń jest też kolorem nie wywołującym nowej porcji radości, raczej zbliża nas do spokoju.

#3 przykład – żałobny…

Co możesz powiedzieć o tej grafice?

„Kamil, tutaj też są emocje! No, i docieramy do zupełnie innych osób…” Otóż to. Tutaj są tylko elementy czarno-białych elementów, a główną rolę odgrywa cena z ograniczeniem czasowym. Z jednej strony motywuje to do zakupu. Z drugiej jednak strony jest to tak „stabilna” reklama, że nie wzbudza żadnych kontrowersji. Jest to ok i w 100% normalne.

Jakie emocja wzbudziła w Tobie ta reklama?

Druga i trzecia propozycja była oazą spokoju. Trzecia propozycja nie przekazuje żadnej historii, jak powyższe przykłady. Złoty kolor jest kompatybilny z czarnym. Są to kolory elegancji i prestiżu. Czym możesz zastąpić złoty kolor? Wydaje mi się, że wiele kolorów będzie pasować, np. róż, niebieski, zielony. Kluczem jest określenie grupy docelowej.

Wnioski po eksperymencie

Kolory wywołują emocje. Jeśli świadomie się nimi posługujesz to będziesz wywierać świadomy wpływ na potencjalnych klientów. Musisz ich znać i wiedzieć czego oczekują.

W moich przykładasz korzystałem też ze zdjęć. Pobierałem je z portalu Pexels.com. Zwróć uwagę na to, że obrazy składają się z kolorów i historii. Przekazują one pewien morał.

Swoją drogą polecam portal Pexels.com. Możesz pobrać mnóstwo obrazów i skorzystać z nich w social media i na stronie internetowej. Co najważniejsze to możesz pobierać je legalnie.

Kolory w reklamie – co oznaczają?

W tej części artykułu chcę zademonstrować Ci znaczenie kolorów. Jeśli poszukujesz wyjaśnień i określeń barw to znajdziesz wszystko poniżej. W tym rozdziale chcę pokazać Ci wiele historii „z życia wziętych”. Wyjaśnię znaczenie kolorów na stronie internetowej, jak i ogólną istotę danego koloru.

Kolor pomarańczowy – akcja, działanie, bezpieczeństwo

Pobudza do życia i wzbudza pozytywne emocje. Nastawia klienta do dobrych reakcji, eliminuje poczucie straty i niebezpieczeństwa, a raczej przybliża do bezpieczeństwa, pełni i szczęścia. Pomarańczowy kolor często jest kojarzony z wakacjami, latem. Z związku z tym ten jasny kolor z pewnością będzie przykuwał zwrot czytelników.

Jakie zastosowanie kolor pomarańczowy ma na stronie internetowej?

Ten kolor powinien być wykorzystywany w przyciskach. Najczęściej w przyciskach, które odgrywają kluczową rolę na witrynie. Mogą to być przyciski w formularzu zamówienia, koszyku lub przy formularzu, który pobiera dane kontaktowe.

Jeśli przycisk będzie wyróżniony będzie zwracał on na siebie uwagę. Wówczas skuteczność zapisywalności będzie większa.

Kolor niebieski – powaga, biznes

Biznesowy, stonowany kolor. Nie wywołuje on takiej motywacji jak kolory jaskrawe i jasne. Jednak nadaje on charakteru, spokoju. Niebieski kolor jest najczęściej stosowany w biznesie. Niedawno zrodziła się moda na marynarki niebieskie. Kolor niebieski budzi respekt i zaufanie.

Jakie zastosowanie ma kolor niebieski na stronie internetowej?

Jeśli w identyfikacji wizualnej kolor niebieski odgrywa najważniejszą rolę to możemy zastosować ten kolor w przyciskach drugiego rzędu. Zwróć uwagę jak jest to wdrożone na stronie firmy AXA. W tej sekcji główny nacisk położony jest na akcję „Oblicz składkę”, ponieważ w kolejnym kroku zaprojektowane są nowe opcje zachęcające do zakupu. Podstrona „Dowiedz się więcej” jest podstroną tekstową i nie jest ona tak ważna jak przycisk po prawej stronie.

W menu jest widoczne ciekawe zjawisko. Nawigacja zawiera linki w kolorze niebieskim. Przyciągają one zwrok bardziej niż kolor czarny, prawda? Teraz chcę zdradzić Ci kolejną zasadę: Jeśli używasz linków na stronie internetowej – wyróżnij je kolorem niebieskim.

Kolor czerwony – działanie, akcja

Jest to pierwszy portal, który przyszedł mi do głowy. Głównym kolorem w identyfikacji wizualnej w firmie Helion jest kolor czerwony. Czy pomimo tego, że jest to kolor wyróżniający i przykuwający zwrok powinien być głównym kolorem marki? Jeśli firma to zaplanowała to jest to dopuszczalne. Ważniejsze jest to, aby nie zneutralizować kolory, który w naturalny sposób przyciąga uwagę.

Z czym kojarzy Ci się kolor czerwony? Na myśl o tym kolorze pojawiają mi się takie skojarzenia: Coca-Cola, mailiny, truskawki, lato, agresja i krew. Warto przypomnieć, że nasza flaga posiada kolor czerwony.

Jakie zastosowanie ma kolor czerwony na stronie internetowej?

Pamiętaj o elementach, które mają mają skierować kursor użytkownika na daną akcję. Pomarańcz i czerwony to idealne barwy, aby użyć je na przyciskach, bannerach promocyjnych.

Kolor zielony – zaufanie, spokój

Ekologia lub stacja benzynowa Bp – to pewnie pierwsze skojarzenia, które prawdopodobnie przyszły Ci do głowy. Ten kolor nie jest tak często stosowany. Jest on niszowy i z pewnością bardziej charakterystyczny niż niebieski. Budzi on zaufanie i poczucie spokoju. Jest on przeciwieństwem kolorów jaskrawych, ponieważ one prowokują do kliknięcia.

Jakie zastosowanie ma kolor czerwony na stronie internetowej?

Jeśli jest on głównym elementem identyfikacji marki to niech będzie on dominującym kolorem w przyciskach i linkach. Wówczas portal staje się spójny. Nie stanowi to zagrożenia, jeśli zechcesz wyróżnić konkretne elementy. Wówczas stosujesz kolor dopełniający.

Często wspominam o tym w artykule. Jeśli chcesz przyciągnąć uwagę do konkretnego miejsca to wyróżnij grafikę, poprowadź klienta za rękę. Kluczowe elementy na stronie mają prowadzić czytelnika do kolejnego etapu w procesie zakupów. Strona internetowa powinna być stworzona w taki sposób, że niezależnie czym będzie zainteresowany użytkownik to finalnie stanie przed decyzją zakupu.

Jakie Ty wykonasz zmiany?

Mam nadzieję, żę odebrałeś coś dla siebie cennego. Psychologia koloru jest dziedziną, którą należy stosować w kontekście, w połączeniu z tekstem i celem, do którego dążymy. Kolory mają MOC sprawczą, ponieważ przekazują treści, które są niewidzialne.

Aby dobrać niestandardowe kolory na swoją stronę możesz skorzystać z narzędzi Adobe.com, czyli Adobe Kuler. Skrypt pomoże Ci dobrać kolory przyjazne na stronę internetową. Kliknij, aby przejść do programu.


Kamil Marczyński

Właściciel agencji interaktywnej Convertio, oficjalny partner SalesManago, grafik. Specjalizuje się w tworzeniu stron i sklepów internetowych, które są szczególnie zoptymalizowane pod kątem sprzedażowym. Współpraca z wieloma trenerami sprzedaży i biznesu pozwoliła Kamilowi zdobyć zaplecze wiedzy marketingowej. Aktywnie dzieli się wiedzą na swoim blogu.

Masz pytanie? Chcesz napisać komentarz?

Skorzystaj z poniższej opcji :)

O mnie
Kamil Marczyński

Pomagam przedsiębiorcom skuteczniej sprzedawać w internecie. Chciałbym, abyś na moim blogu znalazł swoje miejsce. Na blogu dzielę się wiedzą dedykowaną każdemu przedsiębiorcy, któremu zależy na promocji swojej marki w sieci...

więcej o mnie