Jak wymyślić nazwę firmy?

5 minut (prognozowany czas czytania)

Jak wymyślić nazwę firmy? Jak odnaleźć najlepszą nazwę dla swojej marki? Jak opracować nazwę tak, aby trwała przez lata? Dzisiaj pokażę Ci proste metody na poszukiwanie idealnej nazwy dla firmy, czy projektu biznesowego.

Opracowanie nazwy czasami bywa czasochłonne i żmudne. Szczególnie gdy nie posiadasz weny lub goni Cię czas. To czego brakuje Ci do pełni szczęścia to tylko wymyślić nazwę firmy i rozkoszować się nadciągającymi sukcesami. Wszystko później powinno pójść z górki, prawda? 😉

Jeśli jesteś na etapie wyboru właściwej nazwy to powinieneś zdać sobie sprawę, że jest to wybór na wiele lat. Opcję, na którą się zdecydujesz będzie przypisana do firmy już do końca. Nie powinieneś jej już zmieniać. Dobra nazwa firmy to nazwa lekka, dynamiczna, na którą nikt nigdy nie wpadł.

I tutaj zaczynają się schody. Ciężko jest wymyślić nazwę firmy, która jest jednocześnie chwytliwa i nie odkryta dotychczas przez żadną osobę na tym świecie. Według mnie jest to niemożliwe.

Nazwa firmy powinna pobudzać Cię do działania, a nie do oglądania się sufitu, gdy ktoś opowiada o Twojej marce. Jeśli będziesz czytać do końca ten artykuł to dojdziesz do miejsca, w którym opisuję warianty słów. Powinno pomóc Ci to odnaleźć właściwą inspirację.

Pamiętaj, że odnalezienie tej idealnej nazwy jest zabawą. Podczas całej pracy z pewnością możesz dojść do kilkunastu, a nawet do kilkudziesięciu propozycji. Nie zniechęcaj się od razu. Gdy moja firma nie była jeszcze w obecnym wydaniu to droga do nazwy Convertio była naprawdę wyboista i czasochłonna. Ten temat doprowadzał mnie do frustracji, dlatego daj sobie czas na analizę i skonfrontowanie swojej wizji w rzeczywistości.

Jaka idea kryje się za nazwą firmy?

Od dawien, dawna wiadomo, że nazwa firmy powinna posiadać jakiś tajemniczy smak. Niech idea kojarzy się z rozwiązaniem problemu grupy docelowej lub znaczeniem słowa z obcego języka. Częstym wyborem przedsiębiorców jest bazowanie na tłumaczeniach z języka francuskiego, angielskiego i włoskiego.

Jednym z przykładów może być firma Crop. Z języka angielskiego słowo „crop” oznacza przyciąć, obciąć. Ta firma odzieżowa przedstawia styl hipsterski, młodzieżowy. Można zakładać, że grupa docelowa dba o swój wygląd i często chodzi do fryzjera.

Drugim przykładem, który podam to popularny operator telefonii komórkowej, czyli Orange. Zespół Orange nawiązał do angielskiego tłumaczenia słowa „pomarańcza”. Ponadto kolor pomarańczowy jest stosowany jako dominujący kolor marki.

Jeśli chciałbyś przeczytać artykuł, który wyjaśnia jaką moc mają kolory w reklamie to kliknij w ten link.

Aby łatwo skorzystać z tej metody warto skorzystać z Google Translatora i powiązać trafne tłumaczenie z nazwą brandu.

Stosuj „zdrobnienia” i słowa znaczenio-podobne

Gdy wybrałeś nazwę dla swojej firmy, ale właśnie dowiedziałeś się, że domena jest już zajęta to zmodernizuj nazwę firmy tak, aby oznaczało to samo, ale brzmiała atrakcyjniej. Jak to zrobić? Zastosuj zdrobnienia lub niebanalne końcówki.

Oto kilka przykładów:

  • Konwersja: Konwertio -> Konwertica -> Konwers
  • Elektronika: Electrio -> Electrica  -> Electro – ElectrioModel
  • Beauty: Beautico -> Beautic -> Beautis

Zastosowanie zdrobnień bywa dobrym rozwiązaniem, ponieważ nazwa staje się przyjaźniejsza i milsza. Mówimy do osób zdrobniale, gdy chcemy pokazać im naszą sympatię do nich. Nazwa marki, która budzi sympatię staje się łatwiejsza do zapamiętania i budzi pozytywne wrażenie.

Możesz sobie pomóc narzędziem do generowania synonimów. Zaoszczędzisz czas i być może pojawią się nowe pomysły. Kliknij tutaj, aby przejść do generatora.

 

Sprawdź dostępność domeny

Jeśli już zdecydujesz się na konkretną nazwę to powinieneś zarezerwować domenę z końcówką .pl lub ewentualnie .com. Dlaczego? Nie pozwól, aby domenę z nazwą Twojej firmy posiadała konkurencja. Promując swoją firmę będziesz podawać adres strony internetowej. Jeśli domena będzie za trudna to powstanie problem, aby szybko przekierować potencjalnego klienta do oferty. Zrób wszystko co jest możliwe, aby użytkownik mógł łatwo zapamiętać Twoją domenę.

Aby moja teza nie była poparta tylko słowami, chcę powiedzieć kilka słów o nazwie mojej firmy. Convertio pochodzi ma być kojarzona z konwersją. Osoby, która posiadają wiedzę z zakresu marketingu powinnny kojarzyć zagadnienia konwersji. Zdaję sobie sprawę, że literka „C” może być mylona, tak samo jak „V” ze swoimi zamiennikami „K” i „W”. Poradziłem sobie tak, że wpisując dowolną domenę z błędem zostaniesz przekierowany na właściwą.

Zakupienie dodatkowych domen jest dobrym rozwiązaniem gdy posiadasz anglojęzyczną nazwę lub chcesz przekierować domenę zamieniając końcówki, np. z .org na .pl.

Jak sprawdzać dostępność domen?

Aby sprawdzić dostępność domen skorzystaj z wyszukiwarki na stronie Zenbox.pl. Po wpisaniu nazwy pojawią się propozycje końcówek z wolnym rozszerzeniem.

Czego unikać przy wyborze nazwy?

Po pierwsze unikaj nazw, które mają dwuznaczne znaczenie. Chyba nie muszę tłumaczyć dlaczego nie dokonujemy takiego wyboru. Dobrym przykładem jest firma OSRAM. Zapewne wiesz czym zajmuje się ta marka. Nie jest to polska firma, jednak przy wyborze nazwy nikt nie brał pod uwagę ekspansji na nasz rynek 🙂

Po drugie zwracaj uwagę na długość. Im dłuższa nazwa, tym trudniejsza do zapamiętywania. Jeśli uda Ci się opracować nazwę, która jest krótka to wyśmienicie. Dozwolone jest zastosowanie nazw dwuczłonowych, np. Media Markt lub Skok Stefczyka. Po przeczytaniu tych nazw odbiorca wie czego się spodziewać.

Jaką Ty wybrałeś nazwę firmy i dlaczego?

Mam nadzieję, że przekazane wskazówki będą dla Ciebie wartościowe. Jeśli czas wymyślania nazwy dla firmy jest za Tobą to podziel się w komentarzu jakiego dokonałeś wyboru. W komentarzu zadaj też pytania. Wszystkie komentarze przeglądam i postaram się Tobie pomóc w wyborze idealnej nazwy.


Kamil Marczyński

Właściciel agencji interaktywnej Convertio, oficjalny partner SalesManago, grafik. Specjalizuje się w tworzeniu stron i sklepów internetowych, które są szczególnie zoptymalizowane pod kątem sprzedażowym. Współpraca z wieloma trenerami sprzedaży i biznesu pozwoliła Kamilowi zdobyć zaplecze wiedzy marketingowej. Aktywnie dzieli się wiedzą na swoim blogu.

Masz pytanie? Chcesz napisać komentarz?

Skorzystaj z poniższej opcji :)

avatar