Idealna podstrona artykułu

5 minut (prognozowany czas czytania)

Co zrobić, aby po przeczytaniu artykułu wywołać u klienta większą chęć przebywania na stronie? Jak zapobiec sytuacji, kiedy klient rozprasza się podczas czytania? I wreszcie jak poradzić sobie z konfiguracją podstrony jeśli nie masz umiejętności informatycznych?

Czy zdarzyła Ci się sytuacja, w której poszukiwałeś na cudzej stronie informacji i nie znalazłeś jej, ponieważ Twoje oko tego nie dostrzegło? Wyobraź sobie, że tak w większości przeglądamy internet. Wchodzimy na stronę, przesuwamy myszką w dół i po kilku sekundach wychodzimy.

To co przyciąga naszą uwagę podczas czytania artykułu to nagłówki i obrazki. Jednak gdy nie mamy wystarczającej ilości czasu to wychodzimy z artykułu klikając opcję WSTECZ i szukamy dalej.

Poświęć 15 minut, aby dowiedzieć się jak zoptymalizować podstronę artykułu.

Chcę uświadomić Ci, że strona internetowa może pomóc Ci w zdobyciu nowych klientów lokalnie jak i online. Jednak liczę na Twoją opinię czy porady, które tutaj przedstawię nie są zbyt trudne do wykonania. Zdaję sobie sprawę, że nie znając się na programowaniu, projektowaniu grafiki, a nawet na korzystaniu z WordPressa ciężko jest myśleć o samodzielnym rozbudowywaniu witryny.

Jeśli prowadzisz swój biznes lokalny, czy internetowy w oczach klientów jesteś ekspertem. Nieważne czy tego chcesz czy nie. Gdy świadczysz usługi to automatycznie nadawana jest Tobie rola profesjonalisty. Bo przecież kto wykonywałby ten rodzaj pracy jeśli by się na tym nie znał?

Klient powierza swój czas i obdarza Cię zaufaniem, abyś wykonał dla niego usługę. Przez pisanie wartościowej treści na swojej stronie docierasz do większej grupy odbiorców, a obecni klienci bardziej doceniają Twoją usługę względem opinii ogółu.

W tym artykule pokażę Ci co warto zmienić na podstronie artykułu. Podpowiem również co warto w niej zmienić i usunąć, aby skupić uwagę czytelnika na zawartości.

“Kamilu, dlaczego powinienem coś zmieniać?”

Na podstronach, w których znajdują się publikacje w formie artykułu, wideo, transkrypcji wideo przez wiele lat panuje pewien standard. Mówię o układzie, w którym główna zawartość znajduje się w lewej kolumnie, a pasek boczny w prawej kolumnie.

Jednak co można zrobić, aby wykorzystać możliwość edycji tej podstrony, aby działała bardziej na naszą korzyść?

W dowolne miejsce na stronie możemy wrzucić różne treści w wielu formach, np. banner, wysuwana belka, czy nawet wideo. Ważne, aby zrobić to mądrze i zgodnie z planem.

Analiza obecnej i przyszłej sytuacji

Jakie są zagrożenia podczas czytania artykułu?

  • Strona może długo się ładować
  • Treści mogą być nieciekawe, co będzie skutkowało szybkim odejściem ze strony
  • Zdjęcia mogą być zbyt duże (w wysokości) i może to wpłynąć na mniejszą widoczność tekstu
  • Po przeczytaniu artykułu klient nie dokona żadnej dodatkowej akcji

Co możemy zyskać?

  • Klient przejdzie do innej oferty
  • Skomentuje artykuł
  • Polubi nasz fanpage
  • Dołączy do bazy mailingowej
  • Zamówi produkt / usługę
  • Skontaktuje się z nami za pomocą formularza kontaktowego
  • Wyjdzie, ale wróci na stronę

A zatem jak powinna wyglądać podstrona wpisu?

Często nie mamy świadomości co znajduje się na stronie i jaki efekt wywołuje. Dobrym przykładem jest nagłówek artykułu. Gdzie powinien się znaleźć? Jak powinien wyglądać, aby przyciągał uwagę?

Nagłówek jest bardzo ważnym elementem w ofertach produktu, ale też w artykułach. To dzięki niemu użytkownik może się zaciekawić lub wyjść ze strony.

Aby nagłówek przyciągał uwagę należy go odpowiednio przygotować pod kątem słownictwa. Wygląd pomoże wyróżnić sam tekst, ale gdy nagłówek nie będzie konkretny to w czym pomoże poprawa wyglądu?

[wyroznienie]Polecam artykuł Artura Jabłońskiego, w którym opisuje jak tworzyć tytuły postów. Przejdź do artykułu[/wyroznienie]

Poniżej prezentuję jedną z wersji dobrze przygotowanego artykułu:

Co może znaleźć się na takiej podstronie?

  • Formularz zapisu na tzw. Lead Magnet (bezpłatną wartość po zapisie)
  • Komentarze
  • Polecane wpisy na blogu
  • Moduł zawierający notkę o autorze

Jak można zoptymalizować podstronę artykułu, aby skoncentrować uwagę czytelnika na tekście?

Przedstawiam kilka moich propozycji:

  • Usunąć z paska bocznego zbędne elementy. Proponuję zostawić tylko moduły, które nie spowodują, że klient szybciej zrezygnuje z dalszego czytania, np. “Dołącz do nas na facebooku”, ikonki social media, najnowsze komentarze.
  • Usunąć całkowicie pasek boczny i wyśrodkować kontener z tekstem tak, aby cały kontener był na 70% szerokości strony.
  • Ustawić miniaturkę wpisu tak, aby nie zaburzała uwagi od nagłówka. Ważniejsze dla Ciebie jest to, żeby klient zobaczył nagłówek niż skupił się na pięknym wyglądzie zdjęcia.
  • Niech nagłówek będzie czytelny i wyróżniony, aby przyciągał uwagę
  • Bezpośrednio pod artykułem ustaw przycisk “Lubię to”, aby przyczynić się do zbudowania większej społeczności wokół Twojej marki
  • Pod artykułem niech znajdzie się zapis na bazę mailingową
  • Pod artykułem niech znajdzie się moduł z informacjami o autorze
  • Włącz możliwość komentowania. Polecam system disqus lub facebookowe komentarze

Jak to wygląda u innych?

Teraz chcę pokazać CI jak inne firmy stosują już część tych zasad wymienionych przeze mnie w tym artykule.

  1. Blog Getresponse – Kliknij, aby podejrzeć
  2. Blog Landingi – Kliknij, aby podejrzeć
  3. Woocommerce.pl – Kliknij, aby podejrzeć
  4. LiczysieWynik.pl – Kliknij, aby podejrzeć
  5. Blog Brand24.pl – Kliknij, aby podejrzeć
  6. ArturJablonski.com – Kliknij, aby podejrzeć

Jest jedna rzecz, którą chcę, abyś zapamiętał

Nie publikujesz artykułu po to, aby był on tylko i wyłącznie czytany przez odwiedzającego. Cała zawartość artykułu wraz z architekturą tej podstrony powinna wspierać inne Twoje biznesowe cele.

Aby tego dokonać musisz dostosować swoją podstronę do tego stopnia, że klient mocno skoncentruje się na tekście. Jeśli chcesz, aby dalej serfował po Twojej stronie to stwórz mu warunki do przejścia do zakładek gdzie oferowana jest sprzedaż Twojego produktu. Unikaj wstawiania bodźców rozpraszających, dzięki którym Twój potencjalny klient odrzuci Twoją stronę i już do niej nie wróci.


Kamil Marczyński

Właściciel agencji interaktywnej Convertio, grafik. Specjalizuje się w tworzeniu stron i sklepów internetowych, które są szczególnie zoptymalizowane pod kątem sprzedażowym. Współpraca z wieloma trenerami sprzedaży i biznesu pozwoliła Kamilowi zdobyć zaplecze wiedzy marketingowej. Aktywnie dzieli się wiedzą na swoim blogu.

Masz pytanie? Chcesz napisać komentarz?

Skorzystaj z poniższej opcji :)

Dodaj komentarz

avatar