Jak wyeksponować ofertę na swojej stronie internetowej? Poznaj model segmentacji.

8 minut (prognozowany czas czytania)

Prowadzisz swój biznes i chcesz założyć lub zmodyfikować stronę internetową. Zależy Ci przede wszystkim na zamówieniach. Jednak nie wiesz, od czego zacząć. Być może dobrym pomysłem jest rozpoczęcie prac od przygotowania zdjęć lub napisania tekstów do oferty? A może zaczniemy od zmiany opisów na fanpage? No właśnie, od czego zacząć?

W tym artykule wyjaśnię Ci, jak czytelnie wyeksponować ofertę na stronie internetowej. Poznasz metodę planowania treści, którą osobiście opracowałem. Dzięki niej użytkownicy strony internetowej zrozumieją, czym się zajmujesz, a ich wzrok będzie skierowany na dalszy krok w drodze zakupowej, czyli do kontaktu bądź zamówienia.

Czy mogę po prostu napisać i umieścić tekst?

Jeśli masz już gotową stronę internetową i chcesz umieścić na niej teksty, to najprostszym sposobem jest wyłączenie wszystkiego, co może Cię rozpraszać i stworzenie tekstów do wszystkich podstron. Według mnie, gdy strona posiada kilka podstron, to czas pracy wyniesie kilka godzin. Później możesz wysłać efekty swojej pracy do korektora tekstu. Sprawa może wydać się bardzo prosta, ale czy efektywna?

Teksty na stronie internetowej powinny być pisane do potencjalnego klienta, aby stał się klientem. Nie powinieneś pisać tekstów dla siebie, aby mieć poczucie zrozumienia tekstu i uśmiech na twarzy, ponieważ skończyłeś to żmudne zadanie. Niezależnie od tego o jakiej zakładce teraz mówimy, układaj zdania w taki sposób, aby przekazać konkretnie i prosto wartościowe informacje.

Moim zdaniem powinieneś podzielić swoją prace na trzy etapy:

  • I etap – badanie potrzeb klienta
  • II etap – praca z kartką (analiza, praca kreatywna)
  • III etap – opracowanie tekstów według praktycznych zasad opisanych w tym artykule

Pozwól, że omówię krótko każdy z etapów, który powinieneś przejść. Nie chcę Cię zniechęcać, ale zachęcić. „Model segmentacji”, który prezentuję jest przyjemny i ułatwia prace. Polecam skorzystanie z narzędzi, które pomagają w przyswajaniu wiedzy, np. pisaki kolorowe, czy mapy myśli.

I etap – badanie potrzeb

Moim zdaniem poczucie dla kogo kierujemy swoje usługi / produkty nie jest wystarczające. Szczegółowe określenie problemów potencjalnego klienta, przypisanie rozwiązań do ich problemów, czy znalezienie potencjalnych partnerów do współpracy znacznie ułatwia prowadzenie biznesu i odciąża nasz umysł.

Oto pytania, które powinny Cię nakierować. Postaraj się na nie odpowiedzieć.

  1. Jakie bolące problemy posiada mój potencjalny klient?
  2. W jakich najczęściej sytuacjach potencjalny klient decyduje się na współpracę z taką firmą jak moja?
  3. Jakie posiada obiekcje względem produktu lub sprzedawcy?
  4. Z jakich usług / produktów w mojej ofercie mógłby skorzystać potencjalny klient?
  5. Co może go zachęcić do zakupu?
  6. Z kim mogę nawiązać współpracę, aby dotrzeć do moich potencjalnych klientów?
  7. Jak chcę, aby moja firma była spostrzegana?

Punkty, które przedstawiłem w poprzednim zdaniu zaczerpnąłem z modelu biznesowego Canvas. W odpowiedziach precyzyjnie określamy rozwiązania, a nawet często dochodzimy do nowych pomysłów na usługi, produkty.

Wybacz mi proszę, ale teraz to zabrzmi brutalnie.  Może wydawać Ci się, że ta usługa jest idealna i dochodowa, ale realia mogą być zupełnie inne. W trakcie wykonywania usługi, czy sprzedaży produkty możesz dojść do wniosku, że nie przewidziałeś jeszcze tysiąca innych czynników.

Badanie potrzeb potencjalnych klientów jest kluczowe. Nie jesteś w stanie wyciągnąć prawdziwych wniosków podczas godzinnej pracy nad tekstami na stronę internetową. Określanie potrzeb klienta wynika z doświadczenia i obserwacji. Możesz spojrzeć wstecz i wyciągnąć wniosku na temat problemów obecnych klientów. Możesz przeanalizować profil klienta konkurencji. Najważniejsze jest to, aby oprzeć swoje dane na większym obszarze czasowym i poprzeć wnioski faktami.

II etap – praca z kartką (analiza, praca kreatywna)

Kilka akapitów niżej prezentuję przykładowy schemat podróży klienta, który ze strony głównej przechodzi do podstrony zamówienia. Wspominam o tym teraz, dlatego że chcę uświadomić Ci bardzo ważną rzecz. Użytkownik ma być kierowany. Odbiorca treści powinien w swojej podróży przez stronę internetową zwiększać swoją chęć do zakupu. Według mnie magnetyczna strona jest stworzona w taki sposób, aby odbiorca naturalnie dokonywał zakupu. Jest to priorytetowy i podstawowy cel każdej strony internetowej.

„Model segmentacji” – jak z niego skorzystać?

Przedstawienie oferty stwarza okazje użytkownikom do następujących ruchów:

  • skorzystanie z oferty
  • odrzucenia oferty
  • odłożenia decyzji o zakupie „na jutro”

Do każdego z tych punktów mogę napisać długi opis z charakterystyką każdej grupy potencjalnych klientów. Nie będę rozwijał w tym artykule tego wątku, ponieważ jest to zdecydowanie materiał na nowy artykuł. Zapamiętaj proszę, że takie zachowania czytelników są normalne. Każdy ma prawo do odrzucenia oferty. Każdy czytelnik ma prawo do tego, aby już nigdy nie powrócić na naszą stronę. Naszą rolą jest stworzenie takich warunków, aby chciał z nami pozostać. To się nazywa marketing, prawda? 🙂

„Model segmentacji” polega na:

  • rozbiciu całej oferty w oparciu o ścisłe potrzeby grupy docelowej
  • stworzenie tekstów z wypisaniem korzyści pożądanych dla grupy docelowej

Przygotowałem specjalny PDF, który możesz pobrać. PDF zawiera graficzne przedstawienie „modelu segmentacji”.

Kliknij w ten przycisk, aby pobrać skrypt

W „modelu segmentacji” głównym zamiarem jest ułożenie oferty w jak najprostszy sposób. Gdy już jesteś pewien, że Twoje notatki wyraźnie opisują korzyści płynące z danej usługi / produktu to wówczas możesz zabierać się za stworzenie tekstów na stronę internetową.

Oto „model segmentacji” w trzech krokach:

  1. Stwórz opis odbiorców, do których docierasz
  2. Zastanów się jakie usługi będą dla nich najlepsze
  3. Wypisz korzyści, które klient osiągnie po skorzystaniu z danej oferty

III etap – opracowanie tekstów

Gdy już zgromadziłeś wszystkie informacje, jesteś gotowy na opracowanie tekstów na swoją stronę. Istnieje wiele czynników, które wpływają na skuteczność zakupową. Są to czynniki, które wychodzą od specjalisty tworzącego stronę internetową, przedsiębiorcy / twórcy tekstów oraz użytkownika, który ma zostać klientem. Jeśli miałbym tą sytuację zobrazować to porównałbym ją do wagi. Naszym celem jest otrzymanie równowagi. Jeśli prawa strona jest zbyt ciężka to wówczas lewa strona jest wyżej.

Teksty, a gotowa strona www

Może być taka sytuacja, że już posiadasz gotową stronę internetową. Wystarczy tylko wypełnić ją treściami i opublikować. Projektant strony narzucił Tobie sekcje, które nie mogą być już zmienione. Poniższe wskazówki dotyczą tylko sekcji ofertowych, więc nie będzie żadnych kolizji.

Czas na stronę główną

Strona główna jest kluczowa. To na niej pojawia się najwięcej odwiedzin. Na stronie głównej wyeksponuj ofertę w formie działów.

Na stronie głównej wyeksponuj działy oferty, np.:

  • wariant a: Dla dzieci / Dla rodziców / Dla seniorów / Dla nauczycieli
  • wariant b: Logopeda / Psycholog / Coach / Warsztaty dla firm i placówek

To do czego Cię zachęcam to wyeksponuj na stronie głównej działy oferty, aby osoba zainteresowana danym działem została przekierowana do innej podstrony z usługami tylko w tym zakresie.

Oto podgląd takiej sekcji wzorowany na szablonie z ThemeForest.net

 

Podstrona usług / produktu

Nie wyjaśnię dzisiaj tego tematu wystarczająco. Mądra prezentacja usługi / produktu jest bardzo ważna, ponieważ to na tej podstronie osoba będzie mogła kliknąć w przycisk i dokonać transakcji. To właśnie na tej podstronie powinniśmy zaprojektować tak całą przestrzeń podstrony, aby użytkownik uzyskał większą motywację do zakupu.

Podstrona produktu może być też oddzielną podstroną sprzedażową. Idealnym przykładem, w którym najczęściej stosuję ten zabieg jest sprzedaż szkoleń. W tym celu tworzymy dłuższą ofertę tekstową typu AIDA i w jednokolumnowym układzie wrzucamy gotową zawartość.

Na opisywanej przeze mnie podstronie powinieneś zastosować schemat AIDA. Jest to model konstruowania oferty. Jeśli chcesz poczytać o niej więcej to kliknij w ten link, aby zasięgnąć więcej informacji. Oto zasady, którymi powinieneś się kierować przy tworzeniu treści:

  • nagłówek, np. „Czy Twoje dziecko też posiada wady wymowy? Dołącz do społeczności rodziców dbających o prawidłowy rozwój dziecka”
  • opis, w którym opowiesz więcej o problemie
  • opis, w którym przedstawisz rozwiązania
  • wezwanie do akcji, czyli co powinien użytkownik wykonać, aby skorzystać z oferty

Swoją drogą polecam artykuł Łukasza Kamiennika, który opisał jak wygląda silna oferta sprzedażowa: https://dynanet.pl/copywriting/2011/copywriting/„jak-napisac-silna-oferte-reklamowa”/

Działaj!

Dziękuję za przeczytanie artykułu. Za niedługo będę informował Cię o premierze mojej książki, w której szczegółowo wyczerpuję temat tworzenia magnetycznych stron internetowych 🙂 Książkę dedykuję przedsiębiorcom. Wiedzę przekazuję w taki sposób, aby książka była zrozumiała dla początkujących, jak i do fanów marketingu internetowego.

P.S Jeśli jeszcze nie pobrałeś przygotowanego przeze mnie PDF to kliknij w przycisk poniżej.

Pobierz model segmentacji


Kamil Marczyński

Właściciel agencji interaktywnej Convertio, oficjalny partner SalesManago, grafik. Specjalizuje się w tworzeniu stron i sklepów internetowych, które są szczególnie zoptymalizowane pod kątem sprzedażowym. Współpraca z wieloma trenerami sprzedaży i biznesu pozwoliła Kamilowi zdobyć zaplecze wiedzy marketingowej. Aktywnie dzieli się wiedzą na swoim blogu.

0
0
vote
Article Rating

Masz pytanie? Chcesz napisać komentarz?

Skorzystaj z poniższej opcji :)

guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
O mnie
Kamil Marczyński

Pomagam przedsiębiorcom skuteczniej sprzedawać w internecie. Chciałbym, abyś na moim blogu znalazł swoje miejsce. Na blogu dzielę się wiedzą dedykowaną każdemu przedsiębiorcy, któremu zależy na promocji swojej marki w sieci...

więcej o mnie