5 minut (prognozowany czas czytania)
Prowadząc bloga, stronę firmową czy sklep, powinieneś wiedzieć, kto jest Twoim czytelnikiem. Powinieneś wiedzieć, jak wielu użytkowników odczytuje Twoje treści oraz z jakiego miejsca i urządzenia. Dzięki tym wszystkim informacjom możesz wysnuć konkretne wnioski i prowadzić marketing tak, aby skuteczniej docierać z ofertą.
Prowadzenie statystyk strony internetowej jest bardzo ważnym elementem jej administrowania.
Porównam to do sytuacji, w której lekarz prowadząc pacjenta chciałby wystawić kolejną diagnozę bez historii chorób i leczenia. Lekarz nie mógłby podać żadnej poważnej diagnozy. Z WordPressem jest o wiele łatwiej. Wystarczy tylko szybka konfiguracja Google Analytics i gotowe. A co najważniejsze, nie jesteśmy uzależnieni od NFZ 🙂
O tym wszystkim opowiem Ci w tym artykule. Chcę podzielić się z Tobą wiedzą, dlaczego warto gromadzić statystyki odwiedzin oraz jak skonfigurować Google Analytics, czyli najpopularniejsze na świecie i bezpłatne oprogramowanie analityczne bezpośrednio od Google.
W poprzednim artykule opisałem tak zwany modelu segmentacji, który pozwoli Ci usystematyzować ofertę i przedstawić ją prosto i skutecznie. Zapraszam do zapoznania się z moim artykułem 🙂
Rozwiązanie, o którym wspominam, jest jednym z najczęściej stosowanych przeze mnie narzędzi. Wszystkie strony internetowe, które uruchamiam są integrowane z Google Analytics. Istnieje też wiele konkurencyjnych programów, jak np. Matomo (dawniej PIWIK) czy Clicky.
Dlaczego zatem warto prowadzić statystyki strony internetowej?
Istnieje wiele powodów, które wskazują na to, jak ważne jest prowadzenie statystyk. Jednocześnie nie mogę znaleźć ani jednego powodu, dla którego mielibyśmy nie prowadzić analiz. Tym bardziej, jeśli zamierasz rozbudowywać swój serwis. To właśnie dzięki Google Analytics będą to świadome kroki, a nie domysły.

Co zyskujesz dzięki integracji z Google Analitycs?
- Otrzymasz szczegółowe informacje na temat Twoich potencjalnych klientów (np. lokalizacja, średni czas pobytu na stronie, urządzenie z jakiego korzystał użytkownik strony i wiele więcej)
- Dowiesz się, jak popularna jest Twoja strona
- Możesz zaobserwować wielkość ruchu w różnej skali czasowej
- Wywnioskujesz, czy blog staje się coraz bardziej popularny, czy nic się nie zmienia
- Informacje o odwiedzających użytkownikach w czasie teraźniejszym
Przystępujemy do pracy! Instalacja Google Analytics
1. Logowanie – Zaloguj się do swojego panelu w Google Analitycs. W tym celu przejdź do poniższego linku:
https://www.google.com/analytics/
2. Tworzenie konta – Przejdź do zakładki „Administracja” i wypełnij następujące pola:
- Nazwa konta
- Nazwa witryny
- URL witryny
- Kategoria branży
- Strefa czasowa
- Zgody (checkboxy) przedstawione przez Google

3. Integracja – Po zaakceptowaniu wszystkich zgód zostaniesz automatycznie przekierowany na podstronę ze szczegółami konta. Tam będziesz mógł pobrać kod śledzenia GA.

4. Połącz ze stroną – Skopiuj kod, który wyświetlił się w miejscu oznaczonym przeze mnie wyżej. Wklej go w sekcji <head></head> na Twojej stronie internetowej. To wszystko 🙂
Jak odczytywać dane z Google Analytics?
Gdy chcesz przeanalizować swoje statystyki, powinieneś wiedzieć o najważniejszych funkcjach oprogramowania. Polecam, abyś regularnie sięgał do wykresu, w którym widnieją dane z obecnego miesiąca, jak i poprzednich miesięcy. Według mnie powinno Ci to jasno uświadomić, czy rozwinąłeś swój portal w perspektywie wybranego czasu.
Najważniejsze funkcje, z których powinieneś korzystać w Google Analytics

Strona główna Google Analytics
W zakładce „Strona Główna” odnajdziesz najważniejsze informacje. Są to moduły, z których możesz wygenerować obszerniejsze raporty. Dosłownie, wszystko czego potrzebujesz w swoim codziennym rytmie pracy znajdziesz w tej zakładce. Oto sekcje, do których masz dostęp:
- Aktywni użytkownicy, którzy odwiedzają Twoją domenę teraz (niebieski prostokąt na załączonym obrazku)
- Ilość użytkowników, sesji na wykresie czasowym
- Współczynnik odrzuceń i czas trwania sesji na wykresie czasowym
- W jakich miejscach odbiorcy dowiadywali się o Twojej stronie?
- Kraj i lokalizacja
- Jakie podstrony użytkownicy odwiedzają najczęściej?
Dzięki tym informacjom zobaczysz, na ile Twoja strona potrafi zainteresować treściami. Jeśli wiesz, że użytkownicy spędzają zbyt mało czasu na stronie, to przeanalizuj swoje treści lub zaproponuj nowe wartości, z których będą mogli korzystać. Twój serwis powinien być wartościowy. Wtedy czas spędzany na stronie będzie dłuższy.

Odbiorcy
Z tej zakładki dowiesz się wszystkiego o swoich czytelnikach. Idealną sytuacją jest, gdy Twoi czytelnicy zaliczają się do profilu idealnego klienta. Inaczej konwersja, czyli innymi słowy skuteczność zakupu jest słabsza. Jakość Twoich czytelników jest efektem stosowanej promocji. Jeśli docierasz z reklamą do miejsc, gdzie znajdują się Twoi potencjalni klienci, możesz być spokojniejszy.
W sekcji „Odbiorcy” szczegółowo scharakteryzujesz, kto odwiedza Twoją stronę. Ustalisz m.in:
- Częstotliwość wizyt
- Z jakich przeglądarek najczęściej korzystają
- Dane demograficzne (wiek, płeć)
- System operacyjny
- Rozdzielczość ekranu
- Jaki % użytkowników korzysta z urządzeń mobilnych
Co ciekawe, dane z tej zakładki możesz zapisać, wysłać mailem i eksportować. Ta funkcja jest przydatna, gdy chcesz przekazać dane swoim współpracownikom.

Administracja
Jest to Twój panel zarządzania kontem. Możesz wybierać konto przypisane do danej witryny, ustalać uprawnienia, nadawać nowe role użytkownikom. W tej sekcji możesz na nowo pobrać kod śledzenia, aby zainstalować go na stronie.
Poprzez zakładkę „Administracja” możesz rozszerzać swoje działania, aby mierzyć jeszcze konkretniejsze dane. Dobrym przykładem są opcje „Ustawienia e-commerce”, dzięki którym Google Analitycs będzie przetwarzał i prowadził statystyki sprzedaży. Zachęcam do przetestowania tych funkcji w sklepach.
Chcesz o coś zapytać?
Moim zdaniem znajomość trzech opisanych przeze mnie zakładek znacznie ułatwi Ci korzystanie z tego narzędzia. Google udostępnia wiele narzędzi dla właścicieli biznesów i stron internetowych. Kolejnym z nich są Mapy Google. Przeczytaj kolejny artykuł i dowiedz się jak dodać firmę do Google Maps i Google Moja Firma?
Jeśli masz jakiekolwiek pytanie z zakresu sprawdzania statystyk na swojej stronie internetowej, to z chęcią Ci doradzę. Napisz zatem komentarz pod tym artykułem.

