Jak rozbudować listę Twoich subskrybentów, czyli 5 pomysłów na skuteczny lead magnet

7 minut (prognozowany czas czytania)

Budując bazę swoich odbiorców mamy do wyboru kilka dróg. Możemy na przykład pójść na skróty i wykupić listę mailingową, jednak to się wiąże z mniejszym zaangażowaniem użytkowników i swego rodzaju randomowością. W tym artykule pokażę Ci inny sposób, poznasz 5 pomysłów (plus bonusy) na wykorzystanie lead magnets na Twojej stronie, sam zdecydujesz który jest Tobie najbliższy.

O czym my w ogóle rozmawiamy?

Lead magnet to nic innego jak darmowa nagroda za pozostawienie leada, najczęściej występuje jako: plik do pobrania (np. e-book), dostęp do materiałów video, zaproszenie na event lub webinar, infografika, członkostwo w zamkniętej grupie. Natomiast wyżej wspomniany lead to zazwyczaj mail, ale może to być również zapis do newslettera, polubienie strony, udostępnienie jej lub zostawienie swoich danych kontaktowych na stronach landing page.

 

1. Kurs emailowy

Kurs emailowy może być świetnym lead magnetem. I prostym do stworzenia. Zamiast wysyłać wszystkie materiały w ramach kursu za jednym razem, podziel je na mniejsze zestawy (lekcje) i wysyłaj po kolei. Dzięki temu subskrybenci dostają coś wartościowego w dłuższym przedziale czasowym. A ponieważ nie przekazujesz od razu wszystkich materiałów w ramach kursu, masz szansę zbudować z odbiorcami silniejszą relację.

Jakie treści można wykorzystać w kursie mailowym, żeby zyskać większą liczbę subskrypcji? Praktycznie każde. Jeśli jesteś ekspertem w dziedzinie rolnictwa, hodowli psów czy gry w squasha, możesz zebrać wiedzę, którą masz i zaoferować ją jako zachętę do zapisania się do bazy. Wszystko zależy od branży, w której działasz i zainteresowań Twojej grupy docelowej.

 

2. Dostęp premium

Jeśli oferujesz usługi w różnych pakietach, to w zamian za zapis do bazy, podaruj ludziom ograniczony czasowo dostęp do konta premium. Dzięki temu przetestują Twoją platformę, a jak im się spodoba, to zdecydują się na zakup.

Ty nie stracisz na tym, że podarujesz komuś 7-dniowy dostęp, a możesz dużo zyskać. Klient nabierze do Ciebie większego zaufania, gdy zobaczy, że jesteś na tyle pewien swojego produktu, że udostępniasz go do wypróbowania.

 

3. Kalkulator lub przelicznik.

 

Kolejny gratis jako skuteczny lead magnet może występować w formie kalkulatora, który na podstawie wprowadzonych danych zwróci nam pożądany wynik. Jest to przede wszystkim wartościowe, ponieważ taki kalkulator jest stworzony z myślą o konkretnym działaniu, więc może być bardzo przydatny i unikalny w obrębie danej niszy, którą obejmuje.

 

4. Kalendarz albo planer

Kalendarze i planery to bardzo skuteczne lead magnets, zwłaszcza jeśli zaoferujesz je na początku roku. Każdy właśnie zabiera się za robienie planów nadchodzących kampanii i zapisuje wydarzenia, w których warto wziąć udział. To moment, kiedy możesz ich „dopaść” i zdobyć ich zaangażowanie.

Przygotuj kalendarz nawiązujący do tego, czym się zajmujesz (np. kalendarz upraw, jeśli działasz w branży rolniczej) i oferuj go w zamian za adres email. Jeszcze lepiej będzie, jeśli zadbasz o łatwy do wydruku format. Wtedy każdy, kto wydrukuje Twój kalendarz będzie miał przez cały rok na biurku Twoje logo.

Jeżeli zamierzasz przeprowadzić potem kampanię dojrzewania leadów, ułatwiasz sobie w ten sposób zadanie. Odbiorcy Twoich wiadomości skojarzą Cię z logo, na które codziennie patrzyli.

 

5. Case study

Jest to tzw. studium przypadku, które polega na przedstawieniu realnego problemu z danej branży, który jest poparty prawdziwymi wynikami oraz danymi firmy. Jest to o tyle ciekawa forma materiału, że jest bardziej praktyczna niż teoretyczna. Więc np. nie przedstawia się tam listy X narzędzi zwiększających sprzedaż, tylko konkretny przypadek firmy, która użyła narzędzia Y i osiągnęła wzrost sprzedaży.

 

6. Wideo

Niektórzy wolą treści krótkie i łatwo przyswajalne – jak wspomniane listy i ściągawki. Albo filmy. Filmy sprawdzają się dobrze zarówno jeśli zależy nam na zaangażowaniu użytkownika, jak i budowaniu bazy. W zależności od rodzaju wideo i jego tematyki, niektóre z nich można oglądać, robiąc jednocześnie coś innego.

Zazwyczaj nie wymagają one tak wiele uwagi, jak inne typy treści – i dlatego są takie popularne. Co prawda nie wszystkie filmy nadają się na lead magnet, wiele jednak można w ten sposób wykorzystać. Na przykład wywiady z ciekawymi gośćmi, wskazówki czy poradniki, przykłady dobrych strategii i oczywiście webinary.

Sprawdź, jakie rodzaje wideo są popularne w Twojej branży i udostępnij film w zamian za adres email. W ramach dodatkowej zachęty przygotuj streszczenie albo krótszą wersję, dostępną bez ograniczeń.

 

Realne przykłady w użyciu (wspomniane bonusy).

1. Dobrze znany w świecie marketingu i mentoringu Piotr Michalak z bloga ententa.pl stosuje właściwie nasz piąty sposób na “złapanie kontaktu” z potencjalnym klientem. Otóż oferuje on darmowe “inspirujące” wideo w zamian za pozostawienie imienia i swojego maila.

Jak wiadomo dla Piotra materia filmów nie jest obca, on się tym zajmuje na co dzień i dobrze się w tym odnajduje. Zresztą publiczność go również kojarzy z formą wideo, więc lead magnet w takim kształcie jest strzałem w dziesiątkę i konsekwentnie wspiera jego wizerunek.

2. Ola Gościniak z bloga olagosciniak.pl zachęca do zapisu na listę mailingową możliwością pobrania darmowego rozdziału jej książki na temat tworzenia stron WWW.

Ponadto na jej witrynie znajdziemy zakładkę POBIERZ DARMOWE MATERIAŁY! gdzie jak sama nazwa wskazuje można znaleźć więcej podobnych treści, m.in. webinary, e-booki na temat WWW, SEO, GA i przydatne rabaty.

3. Bartek Popiel znany z liczysiewynik.pl oferuje podobną nagrodę, tj. darmowy e-book pt. „Przestań jęczeć i weź się wreszcie do roboty!”. Aby zachęcić swoich odbiorców do jego pobrania, prezentuje dane na temat wielkości społeczności. Są to duże liczby więc robią wrażenie i wzbudzają zaufanie.

 

Dwoje z powyższych postaci mocno podkreślają w stopce, że podane adresy mail będą u nich bezpieczne, nikomu nie zostaną przekazane i spam nie będzie miał miejsca. Jest to swego rodzaju oczywiste zapewnienie, jednak może już na początku odpowiadać na wątpliwości odbiorcy i tworzyć atmosferę indywidualnego podejścia.

 

4. Na rynku amerykańskim wachlarz rodzajów lead magnets jest wyraźnie szerszy i śmielej stosowany. Np. firma software’owa Circles Life circles.life jako prezent daje darmowy dostęp do wersji trial pakietu ze swojego asortymentu. Na początku tworzymy konto, nie musimy się na nic deklarować, a gdy pakiet nam się nie spodoba to też nie ma żadnych konsekwencji. Jednak gdy jest inaczej to od razu sprawdziliśmy wersję próbną i mamy już pogląd na to czy chcemy kontynuować przygodę z tą firmą i wykupić pełną wersję.

5. Żeby sprawnie reklamować swoje usługi za pomocą lead magnets wcale nie trzeba działać w branży IT czy marketingu, na ten przykład marka która zajmuje się fit dietami, czy jest piekarnią minimalistbaker.com może w sprytny sposób pozyskać klientów udostępniając im darmowe przepisy. Przez to buduje się relacje z odbiorcą, można samemu coś wykonać, a wtedy wiadomo poziom satysfakcji rośnie.

Kolejny krok to przygotowanie pełnowymiarowej książki kucharskiej, która byłaby już dystrybuowana komercyjnie, a odbiorcy chętniej by po nią sięgali, ponieważ przetestowali własnoręcznie wcześniej podane receptury.

 

Last but not least.

Jak widzisz podpieranie swojego contentu o lead magnets to świetna i wygodna praktyka, która niewielkimi zasobami (bo przecież to jest już coś czym dysponujemy i chcemy to sprzedać) pozwala zbudować zainteresowane środowisko potencjalnych klientów, którzy nawet jeśli nie kupią pełnowymiarowego produktu, to zostawiają po sobie ślad i dużo łatwiej jest nam do nich trafić z być może bardziej adekwatną ofertą.

Teraz zachęcam Ciebie byś i Ty zostawił po sobie ślad, napisz w komentarzu, który ze sposobów jest Tobie najbliższy i może masz jakieś swoje pomocne przykłady? Jeśli natomiast masz wątpliwości do konkretnego punktu, to też nie krępuj się napisać, sekcja dyskusji będzie regularnie aktualizowana.


Kamil Marczyński

Właściciel agencji interaktywnej Convertio, oficjalny partner SalesManago, grafik. Specjalizuje się w tworzeniu stron i sklepów internetowych, które są szczególnie zoptymalizowane pod kątem sprzedażowym. Współpraca z wieloma trenerami sprzedaży i biznesu pozwoliła Kamilowi zdobyć zaplecze wiedzy marketingowej. Aktywnie dzieli się wiedzą na swoim blogu.

0
0
vote
Article Rating

Masz pytanie? Chcesz napisać komentarz?

Skorzystaj z poniższej opcji :)

guest
1 Komentarz
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Iwo
Iwo
5 lat temu

Firma salesmanago/banhauer ma bardzo duże problemy z customer service oraz komunikacją wewnątrz organizacji. Ja jako klient czuje się oszukany.

O mnie
Kamil Marczyński

Pomagam przedsiębiorcom skuteczniej sprzedawać w internecie. Chciałbym, abyś na moim blogu znalazł swoje miejsce. Na blogu dzielę się wiedzą dedykowaną każdemu przedsiębiorcy, któremu zależy na promocji swojej marki w sieci...

więcej o mnie